3 voorbeelden van beeldvorming in de journalistiek

 

Dat de media een bepalende rol spelen in de beeldvorming is niets nieuws. Maar hoe komt het dat de rol van de media negatieve invloed kan hebben op de multiculturele samenleving? En wat zijn de effecten van beeldvorming? Als communicatie professional in een multiculturele samenleving is het van belang om je bewust te zijn van deze beeldvorming. De mogelijke vooroordelen die hieruit voortkomen zijn belemmerend voor zowel de communicatie als de samenwerking. Daarom wordt aan de hand van verschillende voorbeelden, waarbij de media een grote rol heeft in de beeldvorming, gekeken naar de effecten van beeldvorming.

9/11

De terroristische aanslag op het World Trade Centre in New York, beter bekend als 9/11, zorgde ervoor dat de realistische beeldvorming over moslims onder druk kwam te staan. De groep die verantwoordelijk was voor deze terreurdaad beriep zich voor politieke doeleinden op de islam. Dat deze gebeurtenis wereldwijd de voorpagina behaalde was geen verrassing, maar de publieke opinie werd beïnvloed door de toon van de berichtgeving van verschillende media en journalisten. De link tussen de islam en dreiging of vormen van geweld, was snel gemaakt.

“Niet alle moslims zijn terroristen, maar de meeste terroristen zijn moslim.” Ook deze bekende uitspraak van PVV-leider Geert Wilders is een vorm van beeldvorming. Hierin wordt het islamitische geloof gelinkt aan terrorisme en dat kan stereotype denkbeelden veroorzaken.

Vluchtelingendebat

De media besteedt veel aandacht aan de toestroom van vluchtelingen naar Europa. Dat hier ook negatieve gevolgen aan vastzitten weten de media maar al te goed uit te lichten. Hierdoor ontstaat er angst voor vluchtelingen onder de Nederlandse bevolking. En deze angst wordt alleen maar versterkt door de gebeurtenis in Keulen, waarbij vrouwen werden aangerand. De link tussen Syrische vluchtelingen en seksueel misbruik is snel gemaakt. Nederlanders laten weten bang te zijn voor verkrachtingen of aanrandingen door vluchtelingen en er wordt massaal gedemonstreerd tegen AZC’s.

Er blijkt dat er echter geen één verkrachting onder Nederlanders is plaatsgevonden, maar dit gegeven heeft het nieuws niet gehaald. Zo wordt de beeldvorming over Syrische vluchtelingen door onvolledigheid beïnvloed door de media.

Hoodvlogs

“Straatterroristen” en “tuig van de richel” zijn uitspraken die in de krantenkoppen verschijnen. De zogenaamde hoodvlogs houden de media nogal bezig. En dat is niet zo gek ook want treitervlogger Ismail Ilgun heeft honderdduizenden volgers op YouTube en verschijnt plotseling in iedere talkshow. De vlogs worden in de media een weerspiegeling van de straatcultuur in achterstandsbuurten genoemd. Ondertussen veroorzaakt de media negatieve beeldvorming over jongeren uit Zaandam die daar de buurt zouden terroriseren. Echter bestaan er verschillende vlogs van Ismail waarin er gevoetbald wordt of andere activiteiten gedaan worden. Slechts de video’s waarin iets spraakmakends gebeurt verschijnen in het nieuws. Door eenzijdige informatie onstaat er een zeer negatief beeld over deze vlogger.

We worden dagelijks blootgesteld aan de media en dat veroorzaakt bewuste of onbewuste beeldvorming. Media die op onzorgvuldige wijze stereotypen in beeld brengen versterken vooroordelen. Deze vooroordelen hoeven dus niet altijd waar te zijn. De multiculturele samenleving waar wij ons momenteel in bevinden en waar wij ons beroep in uitoefenen zit boordevol vooroordelen. Het is dus ook van belang om als communicatie professional kritisch te zijn op wat je in de media hoort en ziet. Neem niet alles wat in de media verschijnt aan als de waarheid.

Klik hier om meer artikelen te lezen over beeldvorming in de journalistiek.

Bronnen:

Tekst: Debbie Meerkerk

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s